Bungalows aan het water in Tsjechie


"Boek een goedkope vakantie op Bebsy.nl"
Aanmelden Nieuwsbrief

home | sitemap | contact   
TsjechiŽ, officieel de Tsjechische Republiek, is een land in Centraal-Europa. Het land grenst in het westen en noordwesten aan Duitsland, in het noorden aan Polen, in het oosten aan Slowakije en in het zuiden aan Oostenrijk.
Toerisme branche

Marktomvang
In 2007 bedroegen de inkomsten uit het toerisme in TsjechiŽ 4,8 miljard euro. De sector droeg voor 3,5 procent bij aan het bbp en bood werkgelegenheid aan 2,2 procent van de beroepsbevolking (105.000 banen). De totale werkgelegenheid in de sector, inclusief indirecte werkgelegenheid, wordt geschat op 569.000 banen. In 2007 werd het land bezocht door 9,5 miljoen buitenlandse toeristen. De meest populaire bestemmingen waren Praag en omgeving (60 procent), de Karlsbadregio (7,1 procent) en de Zuid-Moravische regio (6,5 procent). De meeste toeristen kwamen uit Duitsland, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, ItaliŽ en de Verenigde Staten. Nederland stond op de negende plaats. Voor de Tsjechen zelf is hun eigen land de meest favoriete vakantiebestemming. Eind 2006 waren er 7.616 accommodatiefaciliteiten in het gehele land (422 000 bedden). Bijna alle buitenlandse en binnenlandse toeristen (91,3 procent) verbleven tijdens hun vakantie in hotels en pensions.

Marktontwikkeling
De Tsjechische toerismesector ontwikkelt zich sterk. Sinds 2002 stijgt het aantal buitenlandse toeristen en daarmee de omzet. Opmerkelijke trends zijn de groei in het aantal buitenlandse bezoekers van de kuuroorden en de groei in het aanbod van diensten voor het zogenaamde 'actieve' toerisme (hoofdzakelijk berg- en fietstoerisme). Een negatieve trend is de daling van het aantal campinggasten in 2007, dat met 8,5 procent daalde ten opzichte van 2006. De belangrijkste oorzaak is de matige kwaliteit van de meeste campings en de toenemende vraag naar luxere vormen van accommodatie, zoals bungalows. De toerismesector is echter niet alleen onderhevig aan kwantitatieve, maar ook aan kwalitatieve veranderingen. Deze veranderingen uiten zich vooral in nieuwere vormen van toerisme en bijbehorende diensten, zoals sport-, medisch- en zakelijk toerisme. Ook het binnenlandse toerisme ondergaat een dynamische groei en ontwikkeling. Een geografische trend is de toenemende belangstelling van buitenlandse toeristen voor het Moravische deel van TsjechiŽ. De Moravisch-Silezische regio trok in 2007 zelfs 17 procent meer buitenlandse toeristen dan in 2006.

Inkomsten gegenereerd uit de toerismesector (in miljoen euro)

2003

2004

2005

2006

2007

3,1

3,3

3,7

4,3

4,8

Bron: Nationale Bank van TsjechiŽ

Overheidsprogrammaís en investeringen
Het ministerie van Regionale Ontwikkeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het toerisme. Zo wil het ministerie TsjechiŽ als vakantieland beter in het buitenland promoten. Daarnaast worden in alle regio's de infrastructuur en toeristische faciliteiten verbeterd en naar een hoger kwalitatief niveau gebracht. Dit wordt mede ingegeven door de beschikbaarheid van Europese Structuurfondsen en nationale fondsen. Voor de periode 2007-2013 is een totaalbedrag van 1,2 miljard euro beschikbaar voor de ontwikkeling van het toerisme. Het grootste deel hiervan zal gaan naar projecten ter standaardisering van de toeristische informatie-infrastructuur en projecten ter ontwikkeling (inclusief de benodigde toeristische infrastructuur) van toerisme zoals agrotoerisme, culturele rondleidingen, kuuroorden en zakelijk toerisme.

Investeringen in de toerismesector (in miljoen euro)

2003

2004

2005

2006

2007

1,7

1,8

1,9

2,1

2,6

Bron: Nationale Bank van TsjechiŽ

Projecten
Lange tijd werden beslissingen over de financiŽle ondersteuning van projecten ter ontwikkeling van het toerisme op nationaal niveau genomen. De beoordelingsverantwoordelijkheid van subsidieaanvragen uit EU-fondsen en nationale fondsen is inmiddels gedecentraliseerd. Hierdoor hebben de Tsjechische regioís meer zeggenschap gekregen.

Bedrijven
Het marktaandeel van de zeven grootste touroperators is in vijf jaar tijd gestegen van 15 naar 35 procent. De bekendste touroperators zijn Cedok, Exim Tours en Fischer. Het grootste deel van hun omzet komt van buitenlandse toeristen. De meeste bekende buitenlandse hotelketens, zoals Hilton en Crown Plaza, zijn al vertegenwoordigd in het land.Kleine investeerders investeren meestal in kleinere hotels, campings en andere vormen van accommodatie, zoals tweede (vakantie)huizen. Ook in de nieuwere vormen van het toerisme in TsjechiŽ spelen deze kleinere bedrijven een belangrijke rol. Nederlandse bedrijven zijn vooral actief op het gebied van vakantieparken.

Bron: EVD



Meer informatie: | Adverteren | Disclaimer